For English please scroll down
Vad gör det egentligen med en människa om hon känner det som
om hon går i en uppförsbacke varje dag när hon arbetar? Vilka känslor samlas på
hög inuti? Hur påverkar det den fysiska kroppen?
De flesta vet säkert att det inte är bra, varken mentalt, känslomässigt
eller fysiskt. Kroppen får ont när själen inte får plats och när känslan av
uppgivenhet slår rot i sinnet. Den enkla lösningen är att säga till människan
att tänka positivt så ordnar det sig.
Tyvärr fungerar den lösningen sällan eftersom orsaken till utebliven
arbetsglädje i de flesta fall är tvådelad. Den enskilda individen och
organisationens arbetsklimat påverkar varandra. Det är oerhört svårt för en
enskild människa att ”tänka positivt” om arbetsklimatet är livsförbrukande. Man
säger ofta att ”det sitter i väggarna” och det är sant. Det som sitter i
väggarna på jobbet påverkar intuitivt och är mycket svårt att stå emot.
Ser man från andra hållet så gäller det i lika hög grad när det
som sitter i väggarna är glädjefyllt, positivt, inspirerande och ger stort
utrymme för egna initiativ och egen skaparlust. Det påverkar också och är lika
svårt att stå emot för en enskild individ. En människa som ofta tänker negativa
tankar kan alltså ofta återfå sin arbetsglädje med hjälp av ett gott
arbetsklimat. En människa som ofta tänker positiva tankar kan ofta känna
uppförsbacken om arbetsklimatet är nedtryckande.
Varför ska organisationen engagera sig i hur medarbetarna
mår? Jag antar att det finns visioner och mål som organisationen vill uppnå. Jag
antar att organisationen vill vara framgångsrik. Om den kan få medarbetarna att
känna arbetsglädje är chansen att lyckas många hundra gånger större, än om den
får medarbetarna att tappa lusten när de kommer till jobbet. Arbetsglädjen syns
också i sjukfrånvaron. Frånvaron av arbetsglädje sätter ökad press på den
fysiska kroppen. Uppförsbacken tar ut sin rätt och resulterar i ett adrenalinpåslag
som i sin tur leder till fysiska sjukdomar. Ämnesomsättningen fungerar inte som
den ska och följden blir övervikt, värk, trötthet och ibland till och med
minnesluckor, svårighet att tänka och tröghet i rörelserna. Det blir inget bra!
Lugn, det finns enkla lösningar för att förbättra
arbetsklimatet och man gör det med hjälp av de trötta medarbetarna. Det finns
tre enkla begrepp som man använder för varje kontrollfunktion, varje system,
varje rutin eller arbetsmetod som används. Använd dem även för den fysiska
miljön på arbetsplatsen och för alla personalmöten.
Det viktigaste med det här arbetet är att det görs
tillsammans. Det kan inte utföras av någon enskild chef eller grupp av chefer
utan hela arbetsstyrkan samlas, man skapar en gemensam agenda där alla får lov
att sätta upp de saker man tycker ska diskuteras när det gäller arbetsklimatet.
Allas kunskap behövs för att sortera i röran och förnya arbetsklimatet med
hjälp av de här tre enkla begreppen.
De tre begrepp man utgår ifrån är Rensa, Balansera och Förstärk.
Rensa bort allt som inte tillför eller stödjer arbetet som ska utföras. Rensa
bort alla onödiga prylar OCH alla gamla rutiner som fortfarande finns i
medvetandet fast det kommit nya istället. Rensa bort alla kontrollsystem och
andra system som inte stödjer arbetet utan istället tar tid ifrån det.
Du säger att man inte kan ta bort allt, för några
kontrollsystem har ni fått som en skänk ovanifrån. Så är det ju. Det finns
lagar och regler som man måste följa även om de ibland är hindrande. Här gäller
det att hitta balansen och hitta arbetsrutiner som gör att det ålagda stör
jobbet så lite som möjligt. Man behöver också berätta för den som beslutat om
reglerna hur de hindrar och vad resultatet skulle kunna bli om man ändrade dem.
Sist – man ska inte kasta ut barnet med badvattnet. Förstärk
det som redan fungerar bra! Se varför arbetet fungerar så bra som det gör trots
alla system och procedurer som kommer i vägen. Lyft fram det och gör det till
rutin, för det är den verkliga organisationen.
What does
it do to a human being if she feels she is walking uphill every day at work? What
emotions are gathered in a big batch inside her? How is the physical
body affected? Most people
know this is not good, not mentally nor emotionally or physically. The body hurts
when there is no room for spirit and when the feeling of hopelessness gets
rooted in the mind. The simple solution is to say to the person to think
positive and then everything will be alright.
Unfortunately
this solution seldom works because the cause for absent joy at work is divided.
The individual and the work climate in the organization affect each other. It is
really difficult for an individual to “think positive” when the work climate is
life depleting. You could say that “it sticks to the walls” and that is true. What
“sticks to the walls” at work has an intuitive effect on people and is really
difficult to resist.
When
looking from the opposite perspective, the same is equally true when what
sticks to the walls is joyous, positive, inspiring and gives people much space
for own initiatives and creativity. That also has an effect which is equally
difficult to resist for an individual. A person who often has negative thoughts
can get their joy at work back with the help of a good work climate. A person
who often has positive thoughts could feel the uphill walking if the work
climate is depleting.
Why should
the organization engage in the wellbeing of their employees? I suppose there
are visions and goals that the organization want to reach. I suppose the
organization wants to be successful. If it can influence their employees to
feel joy at work, the chance to succeed increases many hundred times than when
the staff looses the passion for work when they arrive in the work place. The
joy at work will also show in the number of people absent due to sickness. Absence
of joy puts pressure on the physical body. The uphill walking takes its dues
resulting in a chronically hightened adrenaline level that leads to physical
illness. The metabolism does not work as it should and the result is
overweight, pain, fatigue and sometimes even blackouts and difficulty to think
and move. No good!
Calm down,
there are simple solutions to improve the work climate that you can do together
with your tired staff. There are three simple concepts you can use for every
control function, every system, every routine or work method used. Also use
them for the physical environment in the office and for all staff meetings.
What is
most important with this work is that you do it together. It can not be done by
a manager or group of managers on their own. The whole staff has to gather, you
create a common agenda where every person can post topics about the work
climate they think needs discussion. Everyone´s knowledge is needed to clear
the clutter and renew the work climate with the help of these three simple concepts.
The three concepts
you work with are Cleanse, Balance and Nurture. Cleance everything that does
not improve or support the work tasks. Cleance all unnecessary gadgets AND all
old routines that are still within the mind of people even when there are new
ones implemented instead. Cleance all control systems and other systems that are
not supportive but instead takes time away from work.
Now you
tell me that you can´t take away everything because you have gotten some of the
control systems as a gift from above. And that is exactly how it is! There are
rules and regulations you have to observe even if they are sometimes
restraining your work. This is where you need to find the balance and invent routines
that will make these regulations or systems disturb the work as little as
possible. You also need to tell those who developed those rules how they
restrain work and what result you would be able to achieve if they were
changed.
Finally –
don´t throw the baby out with the bath water. Nurture what already works well!
Look at what makes the work get done despite all systems and procedures that
gets in the way. Acknowledge that and make it your new way of working, because
that is the real organization.
No comments:
Post a Comment