Monday, October 14, 2013

Lyxfällan - att inte kunna laga mat

Igår tittade jag en stund på Tonårsbossen, ni vet det där programmet där tonåringen i familjen tar hand om pengarna en månad. Igår var det en tjej som gjorde matinköpen och då undrar jag, när hände det att vi slutade kunna laga mat och föda oss själva? Tjejen köpte pulversoppa till lunch till sina föräldrar. Varför köpte hon inte två kilo morötter, en lök, buljong och lite chili. Det är god snabbmat som man blir mätt på länge. Snabbmat idag är oftast lika med att man hämtar något i en butik. För mig är snabbmat allt som går att laga på 20 minuter, köttfärsröra, omeletter, soppor, wraps, smoothies. Lyxfällan är inte bara att man betalar dyrt för färdiglagat utan framför allt att man betalar dyrt för kemikalier som gör att maten ser fräsch ut även efter lagring. När jag första gången handlade mat i USA och min vän sa till mig, att du måste läsa på förpackningen med kycklingbröst för de kan vara sprutade, så trodde jag hon skämtade. Idag finns nästan inga kycklingbröst som inte är insprutade med salt- och sockerlösningar. Det kallas att de är mörade - vem kom på att man måste möra något som redan är mört? Sanningen är att vi betalar dyrt för saltvatten.

Den 20:e oktober är det International Health&Balance Day. Det är en dag när vi kan göra något som får oss att må bra och förbli friska och glada. Dagen är instiftad av Genuine Contact Trainers, som menar att man måste ta hand om sig själv först innan man kan hjälpa andra (jfr säkerhetsgenomgången på flyget).
Några tips:
Gå ut i skogen och sitt på en stubbe en timme. Det läker många stressymptom enligt Alnarps forskning.
Gör hela dagen till ett matäventyr och laga söndagsmiddag med hela familjen. Barn älskar att skära morötter och potatis. Vill de ha pasta - bra, lär er göra er egen pasta så att de vet hur den blir till.
Baka bröd - det finns inget bättre material för kreativa konstruktioner än deg. Mina barn brukade baka krokodiler och annat smått och gott. Mer användbart än modellera.
Arbeta i trädgården, sätt blomsterlökar så mår du bra när du står med händerna i jorden och lika bra till våren när de blommar. Sätt snödroppar, scilla och pärlhyacint för det gillar inte rådjuren.
Långa samtal som får gå dit de vill, en god bok, en kopp te, vad som helst som skapar hälsa och balans för ditt sinne, dina känslor, din kropp och din själ.

Lev väl!

No comments: